9 maja 2011

Święto poezji miłosnej

Dziś obchodzimy rocznicę urodzin jednej z najwybitniejszych, choć nie tak popularnych, poetek - Haliny Poświatowskiej. Urodzona w 1935 r. w Częstochowie, większość swojego życia spędziła w szpitalach i sanatoriach, gdyż miała wrodzoną wadę serca. Tam też poznała swojego przyszłego męża - Adolfa, z którym wzięła ślub w wieku 19 lat. Dwa lata później była już wdową. Wybitnie uzdolniona, studiowała w Stanach Zjednoczonych, a później na Uniwersytecie Jagiellońskim. Krucha i delikatna, nie wytrzymała kolejnej operacji serca. Zmarła w wieku 32 lat. Oceńcie sami, czy znacie kogoś, kto równie pięknie pisał o miłości...


"Bądź przy mnie blisko"
Bądź przy mnie blisko
bo tylko wtedy nie jest mi zimno

chłód wieje z przestrzeni

kiedy myślę jaka ona duża
i jaka ja

to mi trzeba
twoich dwóch ramion zamkniętych
dwóch promieni wszechświata

***
bez ciebie jak
bez uśmiechu
niebo pochmurnieje
słońce
wstaje tak wolno
przeciera oczy
zaspanymi dłońmi
dzień -

szeptem modlę się do uśpionego nieba

***

jeśli zechcesz odejść ode mnie
nie zapomnij o uśmiechu
możesz zapomnieć kapelusza
rękawiczek notesu z ważnymi adresami
czegokolwiek wreszcie - po co musiałbyś wrócić
wracając niespodziewanie zobaczysz mnie we łzach
i nie odejdziesz

jeśli zechcesz pozostać
nie zapominaj uśmiechu
wolno ci nie pamiętać daty moich urodzin
ani miejsca naszego pierwszego pocałunku
ani powodu naszej pierwszej sprzeczki
jeśli jednak chcesz zostać
nie czyń tego z westchnieniem
ale z uśmiechem

zostań
o zwykły chleb miłości

***

Odkąd cię poznałam, noszę w kieszeni szminkę,
to jest bardzo głupie nosić szminkę w kieszeni,
gdy ty patrzysz na mnie tak poważnie,
jakbyś w moich oczach widział gotycki kościół.
A ja nie jestem żadną świątynią, tylko lasem i łąką
— drżeniem liści, które garną się do twoich rąk.
Tam z tyłu szumi potok, to jest czas, który ucieka,
a ty pozwalasz mu przepływać przez palce i nie chcesz schwytać czasu.
I kiedy cię żegnam, moje umalowane wargi pozostają nie tknięte,
a ja i tak noszę szminkę w kieszeni, odkąd wiem, że masz bardzo piękne usta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz